26 Čvn Jak správně vyúčtovat služby?
Užívání bytu s sebou nese nemalé náklady. Chcete se vyhnout nedoplatkům nebo konfliktům týkajících se ročního vyúčtování? V tomto článku se dozvíte jak účtovat při prodeji nebo pronájmu správně.
Pojmy:
Vlastník = majitel bytu, domu, případně družstevník.
Nájemník, nájemce = uživatel bytu.
Správce = subjekt provádějící správu nemovitosti a roční vyúčtování
Službami spojenými s užíváním bytu jsou zejména:
- Vytápění
- Dodávka studené vody
- Dodávka teplé vody
- Elektrická energie pro společné prostory
- Úklid společných prostor
- Užívání výtahu
- Údržba a provoz společné antény
- Případně další služby sjednané v nájemní smlouvě (čištění a kontrola komínů, odvoz splašků, čištění žump/septiků atp.)
Služby spojené s nájmem rozhodně nejsou
(a není možné je zahrnovat do služeb spojených s nájem):
- Fond oprav
- Splátka anuity/revitalizace
- Pojištění domu a bytu
- Poplatek za správu
- Odměny statutárních orgánů
Nejčastější chyby týkající se služeb spojených s nájem
Neodpovídající výše záloh: příliš velké nebo příliš malé zálohy. Příčina vysokých přeplatků nebo nedoplatků. Nezodpovědný vlastník pak nemusí mít odloženy peníze na vrácení přeplatku a nezodpovědný nájemník na doplacení nedoplatků. Doporučuji po prvních třech měsících udělat kontrolní odpočty a upravit případně výši záloh.
Pokus o neoprávněné účtování služeb: účtování FO, poplatků za správu, daní z nemovitých věcí a dalších položek, které sice souvisí s vlastnictvím bytu/domu, ale nikoli přímo s nájem. Na účtování těchto poplatků nemá vlastník nárok.
Vyúčtování podle vyúčtování mezi vlastníkem domu a správcem: Častý pokus jak si vyúčtování při pronájmu bytu usnadnit. Tvrzení, že se jedná o nedoplatek/přeplatek nájemce se často nezakládá na pravdě. Reálného vyúčtování lze dosáhnout pouze na základě rozdílu mezi skutečnými náklady a úhrnem záloh zaplacených nájemcem.
Jak účtovat správně?
Je nezbytné uvést do smlouvy přesně ty služby, které jsou/nejsou součástí nájmu. K vyúčtování je pak potřeba přehled uhrazených záloh, předávací protokol se stavy měřidel (voda, teplo) a vyúčtování nákladů mezi vlastníkem a správcem.
Příklad: náklady za služby v bytě 3+1 v Ostravě:
Nájemce hradí měsíční nájem ve výši 6.000,- Kč + měsíční zálohovou platbu na služby, které jsou ve smlouvě vyjmenovány ve výši 1.000,- Kč.
Konečné roční vyúčtování mezi vlastníkem a správcem činí – 6.778,- Kč, které vlastník předložil k úhradě nájemci.
Tento postup je nesprávný!
Dle vyúčtování činily náklady:
- Teplo: 7.292,- Kč
- Teplá voda: 17.669,- Kč
- Studená voda: 4.053,- Kč
- Energie pro společné prostory: 247,- Kč
- Výtahy: 0,- Kč
Jaké zálohy vlastník bytu v průběhu roku zaplatil správci není podstatné.
Nájemce platil vlastníkovi bytu sjednané měsíční zálohy ve výši 1.000,- Kč. Jelikož ve službách vyjmenováno v nájemní smlouvě teplo, nezohledňujeme náklady za něj ve vyúčtování.
Úhrn zaplacených záloh nájemcem: 12.000,- Kč
Náklady celkem (bez tepla): 21.969,- Kč
Rozdíl: – 9.969,- Kč => doplatek, který má nájemce uhradit.
V případě, že by měl nájemce nastaveny odpovídající měsíční zálohy ve výši 2.000,- Kč vzniknul by mu za téže období přeplatek ve výš 2.031,- Kč i přesto, že na ročním vyúčtování mezi vlastníkem a správcem je částka k doplatku.
Náklady za poměrnou část roku
Účetní období je zpravidla od 1.1. – 31.12 daného roku. Může se stát, že se v průběhu roku vymění nájemníci. Jak postupovat?
Teplo:
Pokud není možné určit přesnou spotřebu pomocí měřidel, lze použít tabulku uvedenou v příloze č. 3 vyhlášky 372/2001 sb. Přičemž výsledný koeficient získáme prostým součtem procentuálních nákladů za měsíce, ve kterých nájemce byt užíval.
Měsíc | % nákladů | Měsíc | % nákladů |
Leden | 19 | Červenec | 0 |
Únor | 16 | Srpen | 0 |
Březen | 14 | Září | 1 |
Duben | 9 | Říjen | 8 |
Květen | 2 | Listopad | 14 |
Červen | 0 | Prosinec | 17 |
Voda: vodu lze spočítat pomocí poměrových měřidel (vodoměrů). Měrnou cenu za kubík zjistíte z ročního vyúčtování mezi vlastníkem a správcem.
Ostatní náklady: zde doporučuji účtovat podílem měsíců, ve kterých nájemce byt užíval.